Verkorte handleiding voor scheidsrechters versie 2016-2017

 

FLUIT DUIDELIJK voor je gevoel moet je overdreven hard fluiten maar daarmee is het wel

voor iedereen hoorbaar en daarmee duidelijk.

JIJ BENT DE BAAS als jij denkt dat een bal in of uit is dan is dat zo. Ga niet twijfelen en

blijf bij je beslissing. Maak je eventuele “fout” niet goed door later andersom te fluiten.

Bedenk maar zo: fouten maken is menselijk en zij maken er altijd nog meer dan jij.

Als je iets echt niet hebt gezien (het ging te snel of er stond iemand voor b.v.) dan kan je altijd nog dubbel fout fluiten en zeggen dat je het niet gezien hebt

Kaarten controleren

  • Als de teams aan het warmspelen zijn kan je de kaarten controleren. Kijk of de nummer op het formulier kloppen en of de speel(st)ers de juiste nummers aan hebben.
  • Als er een fout in staat moet je er even een paraaf bij zetten.
  • Na de wedstrijd zet je ook een paraaf bij de telfouten
  • Laat de coach en de aanvoerster voor de wedstrijd het formulier tekenen.

Inspeeltijd

  • De inspeeltijd is ca. 15-20 min. maar hangt wel af van het uitlopen van de voorgaande wedstrijd. Probeer eigenlijk altijd op de aangegeven tijd te beginnen. Dan is de kans het kleinst op uitloop achteraf.
  • Als de teams al een tijdje hebben warm gespeeld (ca 5 min) dan roep je de aanvoerders naar je toe, je geeft ze een hand en stelt je voor.
  • Verandering (2016): Er wordt niet meer getost. De aanvoerder van het uitspelend team heeft de eerste keuze (opslag of veld). Bij een eventuele 5e set heeft de aanvoerder van het thuisspelende team het recht om als eerste te kiezen.
  • Daarna laat je de teams inslaan. Na ca. 5 min laat je ze wisselen van kant (dus van lang naar kort (van links naar rechts)) Dit geef je aan d.m.v. een fluitsignaal en door je handen van voor naar achteren te bewegen. Na weer ca. 5 min laat je ze serveren Dit geef je aan door weer te fluiten en door met je armen te spreiden.
  • Als men staat te serveren zoek jij een goede bal uit (niet te hard maar ook niet te zacht) Deze laat je eventueel voelen aan de aan voerster/coach van Setash.
  • Na ca 2 min. fluit je om aan te geven dat het serveren is afgelopen. Daarna ga je op de scheidsrechter stoel zitten en je neemt de speelbal mee naar boven.

Wedstrijd

  • Als de teams klaarstaan dan fluit je dat ze het veld in mogen komen en geeft dat aan door je handen, naar beneden gericht, te spreiden. De spelers geven elkaar een hand.
  • Je geeft vervolgens de teller de gelegenheid om de nummers te noteren.
  • Daarna vraag je aan de aanvoerders of het team klaar is en je gooit de bal naar het serverende team.
  • Je fluit duidelijk voor de opslag en maakt daarbij meteen een duidelijke horizontale beweging met je arm.
  • Geef bij opslagen rustig de tijd aan de speler en kijk ook of iedereen aan beide kanten van het net klaar staat. Het wil nog wel eens gebeuren dat er een veter gestrikt moet worden en/of dat er een bal van een ander veld teruggegooid moet worden.
  • Kijk ook naar eventuele coaches of zij een time-out of een wissel willen aanvragen. Als dat het geval is dan fluit je daarvoor duidelijk en geeft aan de teller aan wie deze heeft aangevraagd. Per set mag een team maar 2 time-outs aanvragen en 6 wissels. Een time out duurt max 30 sec. Verandering (2016): wanneer het aanvragende team en de teller eerder klaar zijn dan worden de 30 sec niet volgemaakt.
  • Als er een bal (of een kind) het veld in komt dan fluit je af voor dubbel fout (duimen omhoog). Ook een bal die buiten het veld rolt maar die jij en waarschijnlijk ook spelers afleidt omdat je hem in de gaten houdt of hij toch niet het veld in rolt, mag je affluiten voor dubbel fout.
  • Na een set hoeft het team zich niet meer (verandering 2016) eerst op te stellen op de achterlijn om vervolgens naar de andere speelhelft te gaan. Tussen de sets heeft men ca 3 minuten om even uit te rusten.

Techniek en andere regels

Verandering (2016): Vanaf de 1e klasse en lager is de scheidsrechter niet meer verplicht om na elke rally alle tekens te geven,  het speelveld aanwijzen van het team dat de volgende service uitvoert is voldoende. Aanvoerders mogen vragen om uitleg, waarna het teken (als uitleg) alsnog moet worden gegeven.

 

Voor techniek hoefje niet of nauwelijks te fluiten op de jeugd en lagere teams. Alleen als het echt meer op gooien en vangen lijkt dan op volleyballen dan natuurlijk wel.

  • Netfouten: Elke aanraking van het net tijdens het spel is fout. Een tip is om je hand op het net te leggen tijdens de rally dan voel je wanneer er iemand aan het net zit. Je moet het dan wel ook zien (het kan namelijk ook de bal zijn) bij twijfel niet fluiten.
  • Voetfouten (verandering 2016) Het is niet toegestaan tijdens de actie om de bal te spelen, om met een of beide voeten onder het net door in de speelhelft van de tegenstander te komen. Het aanraken van de middenlijn is toegestaan.
  • Opstellingsfouten zou ik me maar niet zo druk over maken. Als je het ziet dan is het prima en kun je er voor fluiten maar je moet wel heel zeker van je zaak zijn.
  • Verandering (2016) Het is toegestaan in een situatie waarbij geen 2m vrije servicezone aanwezig is, om met één voet in het veld te serveren. Dit geldt ook bij een sprongservice.

In sporthal de Brink is de servicezone exact 2.00 meter. Deze regel geldt daar dus niet!

  • Sommige teams spelen met een libero. Die mag alleen wisselen met achterspelers. Dat regelt zich vaak vanzelf en hoef je niet te veel aandacht aan te geven. Let op: De libero mag geen setup geven voor de 3 meter lijn.
  • Schermen (verandering 2016): Tussen spelers onderling moet een armlengte afstand aangehouden worden om schermen te voorkomen ook mogen de achterspelers niet meer in de vrije zichtlijn van de voorspelers gaan staan. De baan die de bal volgt is hierbij niet meer bepalend. Spelers moeten dus vrij ver uit elkaar gaan staan anders kan je fluiten voor schermen.
  • Wisselen bij promotieklasse en hoger (en hoofd/topklasse jeugd) Een wisselspeler mag meerdere keren per set ingezet worden (voor verschillende basisspelers). Hij moet wel terug gewisseld worden voor dezelfde basisspeler.

Na afloop

  • Na afloop van de wedstrijd geven de spelers elkaar een hand, geef je de aanvoerders weer een hand en laat ze het wedstrijdformulier tekenen.
  • Vooraf moet de teller de uitslag en alle punten bij elkaar opgeteld hebben.
  • Vervolgens zet jij je handtekening en is de klus geklaard.

Makkie hè…. in het begin zal je het vast wel lastig vinden maar gaande de wedstrijd loopt het

echt wel los.

Let niet te veel op reacties van spelers en of coaches (die natuurlijk vaak in hun eigen belang reageren) maar blijf bij je eigen waarneming daarmee blijf je de leiding houden en verloopt de wedstrijd vast prima.

Succes!

Groeten. Monique Scheidsrechtercoördinator Setash